دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
29 شهريور 1402 - 00:04

اسلام‌هراسی نماد دورویی حقوق بشر فرانسوی

یک سال است که دولت فریب کار فرانسه، از مواجهه حاکمیت ایران با پدیده بی‌حجابی انتقاد کرده و آن را ضدحقوق زنان می‌داند. و اکنون وزارت آموزش و پرورش فرانسه در یک اقدام ضدحقوق بشری، پوشش اسلامی را در مدارس این کشور ممنوع کرده است. سوال اینجاست چرا دولت فرانسه این رفتارهای دوگانه را انجام می دهد.
کد خبر : 15127

پایگاه رهنما:

یک سال است که دولت فریب کار فرانسه، از مواجهه حاکمیت ایران با پدیده بی‌حجابی انتقاد کرده و آن را ضدحقوق زنان می‌داند. مکرون و دولتش سال گذشته در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، تمام قد از اغتشاشگران هنجارشکن حمایت کرد و اکنون وزارت آموزش و پرورش فرانسه در یک اقدام ضدحقوق بشری، پوشش اسلامی را در مدارس این کشور ممنوع کرده است. سوال اینجاست چرا دولت فرانسه این رفتارهای دوگانه را انجام می دهد.

حقوق اولیه مسلمانان بازیچه سیاستمداران
بحث‌ بر سر حجاب در مدارس به‌ویژه از زمانی آغاز شد که در سال1989 در مدرسه راهنمایی گابریل هاوز از ورود 3 دانش‌آموز مسلمان محجبه جلوگیری شد. در سال1992 فرانسوا بیرو، وزیر وقت آموزش و پرورش فرانسه از جناح راست، موضوع حجاب را پیش کشید و بخشنامه ممنوعیت حجاب در مدارس را ابلاغ کرد. این بحث و جدل‌ها باعث شد تا در سال2004 مجلس ملی فرانسه که تحت کنترل نمایندگان راستگرا بود، ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی ازجمله مدارس را به تصویب برساند. طی سال‌های گذشته همواره این قانون با نقدهایی روبه‌رو بوده و به‌طور عمده گروه‌های سیاسی چپگرا در فرانسه با قانون ممنوعیت حجاب مخالفت کرده و راستگرایان از آن دفاع کرده‌اند. در واقع موضوع حجاب در فرانسه بازیچه گروه‌های سیاسی شده است و در این میان به‌ نظر می‌رسد حقوق اولیه مسلمانان فرانسوی که بیش از 10درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‎‌دهند، به محل بازی و رقابت‌های سیاسی در فرانسه تبدیل شده است.
مسلمانان فرانسوی که بیش از 6میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، بزرگ‌ترین جمعیت مسلمانان اروپا هستند. گزارشی از مجله تایم انگلیس در سال2019 نشان داد که 42درصد از مسلمانان فرانسه به‌ دلیل مذهب خود، تبعیض را تجربه کرده‌اند. این آمار برای زنان محجبه فرانسه به 60درصد نیز می‌رسد. علیا الساجی، دانشیار فلسفه در دانشگاه مک گیل کانادا به مجله تایم می‌گوید: «ممنوعیت حجاب در فرانسه به تاریخ استعمار فرانسه علیه مسلمانان بازمی‌گردد و در همان دوران حجاب وسیله مقاومت در برابر نوع پوشش استعمارگران فرانسوی بود.» فرانتس فانون، فیلسوف فرانسوی در کتابش با نام «استعمارزدایی» معتقد است که حجاب ابزاری برای مقاومت ضد‌استعماری در مستعمرات اسلامی فرانسه بوده و ازاین‌رو سیاستمداران فرانسوی همواره به حجاب به‌عنوان ابزار مقاومت در برابر پاریس نگاه می‌کنند. از این‌رو سیاستمداران فرانسوی همواره ممنوعیت حجاب را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

       اسلامهراسی؛ این بار با رمز ممنوعیت پوشش اسلامی

اسلام‌هراسی کلیدواژه‌ای است که کشورهای غربی به‌عنوان یک سیاست کلی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. کشورهای غربی طی سال‌های اخیر سیاست اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی به نمایش گذاشتند. در این راستا، وزارت آموزش فرانسه در جدیدترین اقدام خود، پوشیدن چادر را برای دختران مسلمان در مدارس دولتی این کشور ممنوع کرد. «گابریل آتال» وزیر آموزش فرانسه در این زمینه ضمن اعلام ممنوعیت پوشیدن چادر برای دختران محجبه در مدارس این کشور، مدعی شد که  این پوشش اسلامی قوانین سکولار فرانسه در آموزش را نقض می‌کند.

این تصمیم در حالی اعلام شد که پیشتر گزارش‌‌هایی مبنی بر استقبال دختران مسلمان از پوشش چادر در مدارس فرانسه منتشر شده بود. در واقع چادر  برای دخترانی که از این پوشش استفاده می‌کنند، یک نوع لباس و نه یک لباس دینی محسوب می‌شود. اما مقامات فرانسه این پوشش را نماد دینی دانسته و آن را ممنوع کرده‌اند.

این نخستین‌بار نیست که مقامات فرانسه در زمینه پوشش مسلمانان تصمیم می‌گیرند. این کشور در سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری و مقنعه و در سال ۲۰۱۰ نیز پوشیدن نقاب به‌عنوان حجاب را ممنوع کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز قانونی در فرانسه تصویب شد که مسلمانان و مساجد را تحت نظارت شدید دولت قرار می‌داد.

دو رویی مدعیان حقوق انسان

مقامات فرانسوی که مدعی آزادی و حق انتخاب برای همه انسان‌ها هستند، طی سال‌های اخیر فشارها را بر اقلیت‌های نژادی و دینی از جمله مسلمانان افزایش داده‌اند. آنان به بهانه‌های مختلف، مسلمانان را محدود و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند به طوری که بسیاری از مسلمانان، فرانسه را ترک کرده‌اند.

گزارش تحقیقی دانشگاه «لیل» که پس از بررسی ۱۰۷۴ مسلمانی که فرانسه را ترک کرده‌اند، تهیه شده است، نشان می‌دهد که بیش از دو سوم این افراد گزارش دادند با هدف امکان انجام آزادانه دین خود، نقل مکان کرده‌اند. در حالی‌ که ۷۰ درصد گفته‌‌اند برای جلوگیری از حوادث نژادپرستی و تبعیض، فرانسه را ترک کرده‌اند.

در واقع فرانسه که همواره مدعی آزادی پوشش و مذهب و بیان برای شهروندانش بوده است، اکنون به بهانه دفاع از سکولاریسم، عملاً آزادی‌ها را محدود و فشارها را بر اقلیت‌ها افزایش داده است. این در حالی است که در سیاستی متضاد، گروه‌های مدنی همچون دگرباشان در فرانسه، در پوشش و امورات خود کاملاً آزاد هستند. «کلمانتین اوتن» ، نماینده حزب چپ رادیکالِ موسوم به «فرانسه تسلیم‌‌ناپذیر» از آن چه وی «پلیس لباس» نامید، انتقاد کرد و تصمیم دولت را نوعی اقدام وسواس‌‌گونه برای طرد مسلمانان خواند.

فرانسه؛ نماد استانداردهای دوگانه غرب

نه تنها در فرانسه بلکه در دیگر کشورهای اروپایی نیز شرایط چنین است. آنان در سیاست‌های دوگانه، آزادی اقلیت‌های دینی به‌ویژه مسلمانان را سلب کرده و به گروه‌های دیگر اجازه فعالیت‌های دینی و اجتماعی و انتخاب پوشش مورد نظر خود در فضای جامعه را می‌دهند. در آلمان آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۲۴ حمله به مسلمانان صورت گرفته است از جمله این موارد می‌توان به حملات لفظی و فیزیکی، ارسال نامه‌‌های تهدید‌آمیز و تلاش برای آتش‌‌سوزی مساجد در مناطق مختلف این کشور اشاره کرد. چندی پیش «مارتا بیسمان» عضو پارلمان اتریش در اعتراض به طرح ممنوعیت حجاب در این کشور گفت: شما مایل هستید که زنان مسلمان را مجازات کنید زنانی که در میان آن‌ها پزشک، معلم، دانشمند، کارمند و کارگر وجود دارد؛ آنها زنان و دخترانی هستند که بسیار در جامعه موفق هستند.

اکنون تصمیم فرانسه برای اعمال محدودیت در پوشیدن چادر توسط دختران دانش‌آموز، مغایرت در گفتار و عمل کشورهای غربی را به نمایش گذاشته است؛ به‌ویژه وقتی مقامات سیاسی این کشورها از جمله مقامات فرانسوی، دیگر کشورها را به‌دلیل تلاش برای اعمال محدودیت پوشش، مورد انتقاد قرار می‌دهند و علیه چنین کشورهایی، بیانیه‌هایی صادر می‌کنند.

 

ارسال نظرات